Quinoa – niezastąpiona w kuchni

Quinoa – niezastąpiona w kuchniZnana również jako komosa ryżowa, Quinoa to produkt bardzo zdrowy, znajdujący szerokie zastosowanie w kuchni. Może być używana jako dodatek do gulaszy warzywnych, stanowiąc smaczny i zdrowy substytut kaszy i ryżu.

Quinoa często jest nazywana złotem Inków. Określenie nie jest bynajmniej przypadkowe – roślina ta było już znane i uprawiane ponad pięć tysięcy lat temu w górskich regionach Chile, Peru oraz Boliwii. Inkowie nazywali Quinoę „matką zbóż”, gdyż dodawała sił i energii starożytnym bojownikom, rozjaśniała też umysł, pozwalając tym samym podejmować właściwe decyzje.

Złoto Inków

Komosa ryżowa, podobnie jak popularna gryka i amarantus, zaliczana jest do tzw. pseudozbóż, czyli roślin, które wytwarzają znaczne ilości skrobi, aczkolwiek nie są one zbożami. Jest to jednak wyłącznie klasyfikacja biologiczna, która nie ma praktycznie żadnego znaczenia na płaszczyźnie kulinarnej. Quinoę należy przygotowywać tak samo jak kasze. Warto nadmienić, że jest to roślina spokrewniona ze szpinakiem i boćwinką, dlatego do spożycia nadają się także jej liście.

Zdrowie w nasionach

Quinoa posiada w swoim składzie znaczną ilość wartościowego białka i właśnie tym wyróżnia się spośród innych warzyw. Jest to tzw. białko kompletne, zawierające wszystkie aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak wiadomo, aminokwasy są w organizmie syntetyzowane, dlatego też powinny być dostarczane wraz z pożywieniem. Szczególną funkcję odgrywa lizyna – aminokwas odpowiedzialny za wzrost i odnowę tkanek. Produkt ten mogą bez obawy spożywać osoby na diecie bezglutenowej lub cierpiących na celiakie – komosa ryżowa nie zawiera w swoim składzie glutenu. Poza białkiem quinoa posiada w swoim składzie także wiele innych, równie cennych składników odżywczych, m.in. mangan, magnez, wapń, żelazo, miedź oraz fosfor, dlatego tez spożywanie tego warzywa poleca się przede wszystkim osobom cierpiącym na migreny, cukrzycę lub miażdżycę. W nasionach komosy ryżowej znajduje się znacznie więcej tłuszczu niż w zbożach, są to jednak wartościowe, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które najczęściej występują w rybach. Ponadto quinoa zawiera znaczne ilości witaminy E.

Gdzie kupić i jak przechowywać quinoę?

Quinoa to produkt należący do tzw. zdrowej żywności, dlatego też produkt ten można kupić wyłącznie w placówkach oferujących zdrową żywność, jak chociażby Dom Herbat. Dokonując zakupu, najlepiej wybierać marki posiadające certyfikat rolnictwa ekologicznego – jest to gwarancja, że produkt jest pełnowartościowy i przede wszystkim zdrowy. Warto pamiętać, że ziarna komosy ryżowej są pokryte saponiną – związkiem chemicznym o gorzkim smaku – goryczkę można zniwelować poprzez dokładne wypłukanie komosy ryżowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *