Chlorella – niezwykłe algi i ich właściwości

Od pewnego czasu panuje moda na tzw. superfoods, czyli produkty spożywcze zawierające wiele składników odżywczych, witamin i minerałów. Mają one korzystnie wpływać na nasze zdrowie, samopoczucie, a także sprzyjać utrzymaniu formy czy walce o mniejszy rozmiar. Jednym z superfoods jest chlorella, którą często można spotkać w składach produktów spożywczych. Czym jest składnik kryjący się za tą tajemniczą nazwą?

Glon, który jest witaminową bombą

Chlorella to niezwykła alga, która pochodzi z Japonii. W artykułach spożywczych najczęściej można ją spotkać w formie sproszkowanej, głównie jako dodatek do owocowo-warzywnych koktajli, lub jako suplement w kapsułkach np. Herbaya Chlorella. Sprawdza się także jako składnik zup, sosów, deserów.

Dlaczego ta alga zyskała tak dużą popularność? Zawdzięcza to swoim niezwykłym właściwościom zdrowotnym. Zawiera w sobie bowiem między innymi wiele witamin i mikroelementów:

  • witaminy z grupy B,
  • witaminy A, C, E,
  • aminokwasy,
  • chlorofil,
  • kwasy tłuszczowe omega-3,
  • kwasy nukleinowe,
  • żelazo,
  • wapń,
  • cynk,
  • potas,
  • magnez,
  • fosfor,
  • mangan,
  • selen,
  • jod.

Kto skorzysta, włączając chlorellę do swojej diety?

Ze względu na tak dużą zawartość składników odżywczych w tych algach, w zasadzie każdy skorzysta na włączeniu jej do codziennej diety. Szczególnie osoby, które chcą zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów, powinny się algami zainteresować. Mają one bowiem właściwości wspomagające odchudzanie. Ponadto, usprawnia trawienie, obniża poziom cukru we krwi, zmniejsza poziom złego cholesterolu, a także ma właściwości antybakteryjne.

Chlorella dla wegetarian

Warto zauważyć, że algi bogate są również w białko. W 10 gramach alg można znaleźć aż 58 g pełnowartościowego białka. Z tego względu osoby na diecie roślinnej mogą włączyć algi do swojej diety, aby zaspokoić zapotrzebowanie na białko. Co więcej, dostarczają one również żelaza, mogą więc zastąpić suplementy. Jeśli chodzi natomiast o witaminę B12, chlorella dostarcza pewne jej ilości, ale u wegetarian niezbędna jest suplementacja tej witaminy, ponieważ algi nie są najbogatszym jej źródłem.

Czy algi mogą powodować skutki uboczne?

Mimo że algi są zdrowe i dostarczają organizmowi wiele składników odżywczych, czasem mogą pojawić się pewne skutki uboczne. Należy to jednak do rzadkości, bo algi te są na ogół dobrze przyjmowane przez ludzki organizm. Czasem zdarzają się reakcje alergiczne, mogą wystąpić też wzdęcia czy biegunka związane z wysoką zawartością błonnika. Osoby zmagające się z trądzikiem mogą zaobserwować wzmożony wysyp niedoskonałości, co związane jest z oczyszczaniem się organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *