Kwas foliowy i jego rola w organizmie

Witamina B9 zdecydowanie lepiej znana jest pod nazwą kwas foliowy. Odgrywa istotną rolę przez całe nasze życie. Każda mama wie, że kwas foliowy jest niezbędny już podczas życia płodowego. Jaka jest rola kwasu foliowego? Po co ta substancja musi znaleźć się w naszym organizmie? Gdzie znajdziemy kwas foliowy? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć poniżej.

Chroni przed powstaniem wad rozwojowych

Kiedy kwasu foliowego brakuje, płód nie rozwija się prawidłowo. Na skutek niedoborów kwasu foliowego może dojść do powstania poważnych wad cewy nerwowej. To z niej w późniejszym okresie ciąży powstaje zarówno mózg, jak i rdzeń kręgowy. Wielu ginekologów uważa, że suplementację kwasem foliowym warto zacząć jeszcze przed zajściem w ciążę, a na etapie jej planowania. UWAGA: kwas foliowy należy zażywać aż do porodu.

Korzystnie wpływa na płodność u mężczyzn

Jeśli poziom kwasu foliowego jest u panów zbyt niski, dochodzi do zmniejszenia ilości produkowanych plemników. Jeśli świadomie planujemy ciąże, warto, aby po kwas foliowy sięgali oboje partnerzy. Zwiększa to szansę na zajście w ciążę, a w przypadku poczęcia zapewnia bezpieczeństwo maluchowi.

Zmniejsza ryzyko zawału serca oraz udaru mózgu

Zbyt niski poziom witamin z grupy B, w tym również kwasu foliowego, prowadzi do wzrostu poziomu homocysteiny. W efekcie zwiększa się drastycznie ryzyko udaru mózgu oraz zawału mięśnia sercowego. Zażywając kwas foliowy, zapewniamy sobie w związku z tym ochronę przed tymi poważnymi chorobami.

Zapobiega anemii

Kwas foliowy korzystnie wpływa na procesy krwiotwórcze. W efekcie dochodzi do zwiększonej produkcji czerwonym krwinek, czego konsekwencją jest mniejsze ryzyko rozwoju anemii.

Gdzie znajdziemy kwas foliowy?

Oczywiście możemy pokusić się o zakup suplementów diety, w składzie których znajduje się kwas foliowy. Warto jednak pamiętać, że nie brakuje produktów dostarczających witaminy B9. Spore ilości kwasu foliowego znajdziemy w szpinaku, brukselce, brokułach, żółtkach jaj oraz wątróbce. Przygotowując posiłki, trzeba jednak pamiętać, że wysoka temperatura zabija kwas foliowy. Dlatego warto stawiać wyłącznie na krótkie obgotowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *